Piąte rozdanie SNØRUN czyli SZLEM BEZ ATU w 5. edycji ĆWIERĆ MARATONU KOMANDOSA – 9 listopada 2019
Życie napisało inny scenariusz – miała to być pierwsza relacja/rozdanie w szelmie bez atu AD 2019. Załoga stacji była przygotowania do wyjazdu do Czarnego, ale w niedzielę 13 stycznia Polska była zszokowana wiadomościami z Gdańska. Dzień później kolejna tragiczna informacja o śmierci śp. Pawła Adamowicza, Prezydenta Gdańska… Z uwagi na żałobę narodową, organizatorzy 5. edycji Ćwiartki Maratonu Komandosa w Czarnem, w dniu 16 stycznia podjęli decyzję o przełożeniu biegu na inny termin, na dzień 9 listopada 2019…
Południowo Praski Klub Krótkofalowców SP5PPK rozpoczął grę w bridża – SZLEM BEZ ATU AD 2019:
• Półmaraton Komandosa (16 lutego 2019),
• Setka Komandosa (15 marca 2019),
• Bieg Katorżnika (10 sierpnia 2019);
• Bieg o Nóż Komandosa im. gen. broni Włodzimierza Potasińskiego (5 października 2019),
• Ćwierć Maraton Komandosa (9 listopada 2019) oraz
• Maraton Komandosa (30 listopada 2019).
Jednym z głównych organizatorów 5. edycji Ćwierć Maratonu Komandosa był Urząd Miasta i Gminy w Czarnem – urokliwym mieście województwa pomorskiego. Na portalu www.qrz.com w dniu 21 października 2019 pojawiła się informacja o biegu i stacji okolicznościowej o znaku wywoławczym SNØRUN.
We współpracy z Wojskowym Klubem Biegacza META (www.wkbmeta.pl), ekipa krótkofalowców reprezentująca Południowo Praski Klub Krótkofalowców SP5PPK: Piotr „Afgan” SP5XOV, Tomasz SQ2LID i Andrzej SQ5NAP uruchomiła stację okolicznościową o znaku wywoławczym SNØRUN, działającą w okresie od 8 – 10 listopada 2019, promującą 5. edycję Ćwiartki Maratonu Komandosa.
Niektórzy powiadają, iż w przyszłym roku odbędzie się sztafeta komandosa (4 x 100)…
CEL (ppupp): • popularyzacja biegania, jako najprostszej formy rekreacji fizycznej; • propagowanie zdrowego trybu życia wśród lokalnej społeczności; • umożliwienie zawodnikom rywalizacji w ekstremalnych warunkach; • przygotowanie uczestników do pokonania dystansu Półmaratonu i Maratonu Komandosa; oraz • przybliżenie wszystkim startującym historii Miasta i Gminy Czarne, tradycji Służby Więziennej, Ochotniczej Straży Pożarnej, Garnizonu Czarne, Wojskowego Klubu Biegacza META, Lubliniec oraz służb mundurowych z terenu Czarnego.
KLASYFIKACJA: open: K i M oraz drużynowa.
TERMIN I MIEJSCE: Czarne, 9 listopada 2019, godz. 1100.
TRASA: 10 550 metrów – drogami asfaltowymi i ścieżkami leśnymi.
UCZESTNICTWO:
Zawodnicy w pełnym umundurowaniu polowym, buty krój wojskowy – minimalna wysokość cholewki 8 cali, plecak o WADZE 10 kg (!!!) na całej trasie biegu, o minimalnych wymiarach 45 * 30 cm, w kolorze odpowiadającym umundurowaniu;
• Zezwala się na stosowanie dodatkowych cywilnych przedmiotów tylko, jeśli ich kształt i kolor są typu wojskowego;
• Zezwala się na start w sortach mundurowych wojsk innych państw;
• O dopuszczeniu decyduje sędzia zawodów.
W piątek 8 listopada o 1620 (LT) pojawiamy się w Zespole Szkół w Czarnem. Dzięki obecności Pani Wioletty Szczepanik, nauczycielki wychowania fizycznego, (DZIĘ-KU-JE-MY!) wszystko poszło bardzo sprawnie. Po krótkim rozpoznaniu terenu szkoły, w hali sportowej rozpakowujemy graty ajkomik 7300, antenę dipol montujemy na dachu. O 1730 (LT) jesteśmy gotowi i Tomasz SQ2LID wrzuca w eter: Wywołanie ogólne w paśmie osiemdziesięciu metrów podaje stacja okolicznościowa SNØRUN i przechodzi na odbiór. Pierwszą łączność nawiązano ze stacją serbską YU7PEP o 1640 (UTC). Jak zwykle raporty 59 plus 20 – 30 dB w obydwie strony. Tworzy się pileup! Zgłaszają się stacje z całej Polski i nie tylko.
Kończymy sesję łączności o 1800 (UTC) – czujemy w … (np. w nogach …) prawie 500 km przejazdu oraz najwyższy czas na zasilanie HAMów… Jutro jest też dzień… Śpimy w Hotelu nad Czernicą … czarno to widzimy…
Sobota, 9 listopada, 0730 (UTC) uruchamiamy sprzęt i rozpoczynamy sesję łączności. O 1045 (LT) 407 zawodników przygotowuje się do ustawienia się na linii startu obok Bramy Głównej, jakby nie było Zakładu Karnego… Pogoda doskonała (wiosenna) – pochmurno, deszczyk, temperatura PLUS coś tam …
O 1111 (LT) krótka mowa Dyrektora Biegu Pana Andrzeja Liśniewskiego i sakramentalna końcówka: CZY JESTEŚCIE GOTOWI? Chóralne TAK! z ponad czterystu mundurowych gardeł i odliczanie: dziesięć, …, dwie, jedna – POBIEGLI! Kilka sekund później, w trakcie kolejnej łączności, Piotr Afgan SP5XOV przekazał tę informację w eter.
Oficjalna klasyfikacja 5. edycji Ćwiartki Komandosa (10,55 km) AD 2019,
Czarne, 9 listopada 2019
Panie (niestety dystans bez taryfy ulgowej)…
Miejsce Imię i Nazwisko Przynależność klubowa Czas
1 Patrycja BEREZNOWSKA Wieliszew Heron Team, Wieliszew 00:55:42
2 Katarzyna LUBOŃSKA CSWLąd, Poznań 00:59:39
3 Małgorzata GÓRECKA-SMOTER Brygada Zmechanizowana w Złocieńcu, Wałcz 01:00:48
Panowie, dystans – taryfa normalna…
1 Artur PELO 7 Brygada Obrony Wybrzeża, Słupsk 00:40:25
2 Krzysztof MADEJSKI 8 Koszaliński Pułk Przeciwlotniczy, Białogard 00:44:43
3 Michał TRZUPEK Komenda Powiatowa Policji, Człuchów 00:45:54
Po zakończeniu 5. edycji ĆWIARTKI KOMANDOSA, o 1315 (LT) Pan Piotr Zabrocki, Burmistrz Urzędu Miasta i Gminy Czarne rozpoczął ceremonię wręczenia uhonorowań dla ZWYCIĘZCÓW. Nagrodą główną był Puchar Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Koszalinie.
KAŻDA i KAŻDY biorący udział w biegu był ZWYCIĘZCĄ BIEGU!
Do gratulacji dołącza się również załoga stacji okolicznościowej SNØRUN.
W niedzielę, 10 listopada, przed wyjazdem do Warszawy, krótkie zwiedzanie miasta Czarne, które w roku 1395 otrzymało dokument lokacyjny i jednocześnie prawa miejskie od Wielkiego Mistrza Krzyżackiego, Konrada von Jungingena. Miasto Czarne było świadkiem ważnych wydarzeń historycznych: od powstania Prus Królewskich, poprzez najazd szwedzki (18 kwietnia 1627 bitwa pod Czarnem pomiędzy wojskami polskimi dowodzonymi przez hetmana Stanisława Koniecpolskiego, a wojskami szwedzkimi, zakończona zwycięstwem Polaków), rozbiorów Polski, przyłączenie do Prus, po ponowne zjednoczenie z Polską w roku 1945.
Zamek, wybudowany w XIV wieku przez Krzyżaków, nie przetrwał do współczesności – został rozebrany przez władze pruskie w roku 1830. W roku 1826 dwór należący do Wincentego Chmielewskiego znalazł się w posiadaniu Georga von Livoniusa, który przystąpił do budowy pałacu, a prace budowlane ukończono w 1850 roku.
Do połowy XIX wieku Czarne było miastem rolniczym. W roku 1852 powstał browar i zakłady rzemieślnicze zajmujące się garncarstwem. Rzeka Czernica pełniła funkcję szlaku spławnego, którym transportowano drewno. Stopniowo zmieniała się infrastruktura – powstała apteka i poczta. W roku 1876 zapadła decyzja o budowie linii kolejowej łączącej Czarne z Człuchowem, która stanowiła odgałęzienie sieci Hinter Pommersche Zentralbahn. Transport kolejowy przyśpieszył rozwój ekonomiczny miasta, ale miał również bezpośredni wpływ na jego architekturę.
Na cmentarzu jenieckim obozu STALAG II B chwilą ciszy oddajemy hołd zamordowanym 65 000 jeńców wojennych z okresu II Wojny Światowej, pochodzących z Anglii, Belgii, Francji, Holandii, Polski, Rosji i USA…
Piąte rozdanie SNØRUN AD 2019:
W okresie 8 – 10 listopada z Czarnego nawiązano 122 QSO z Austrią, Serbią, oraz Polską.
Wynika stąd, iż nie sprawdziło się porzekadło CZARNO TO WIDZĘ…
Do następnego usłyszenia podczas XVI Maratonu Komandosa w Lublińcu, w dniu 30 listopada 2019.